Wil je gezond en verantwoord afvallen en crash diëten vermijden? Laat voeding je dan helpen om je streefgewicht te bereiken. Afvallen door voeding is mogelijk. Deze voedingsmiddelen zorgen voor een gezond gewicht:

Noten

Hoewel noten rijk zijn aan vet, maken ze je niet per se dik. Integendeel. Ze verbeteren je stofwisseling en kunnen je zelfs helpen om 10 kilo af te vallen! Daardoor zijn ze de ideale snack als je een gezond gewicht nastreeft. Onderzoek toont aan dat mensen die noten eten, slanker zijn dan mensen die dit niet doen. Noten leveren naast gezonde vetten bovendien volwaardige eiwitten en vezels. Wees wel matig met noten, want ze bevatten nog altijd behoorlijk wat calorieën. Als jij de neiging hebt om te veel noten te eten, dan kun je beter geen noten eten. Of je strikt houden aan een handje noten per dag.

Chilipeper

Chilipeper eten kan je helpen om gewicht te verliezen. Ze bevatten een stof die capsaïcine heet. Uit sommige onderzoeken blijkt dat deze stof je eetlust vermindert en kan helpen bij de vetverbranding. Eén onderzoek toont aan dat als je niet regelmatig peper eet, slechts één gram al genoeg is om minder te eten en vet te verbranden. Bij mensen die regelmatig pittig eten, zagen onderzoekers echter geen verschil. Hieruit blijkt dat pittig eten kan leiden tot gewenning.

Sommige volkoren granen

Hoewel granen de laatste jaren in een slecht daglicht staan, zijn er enkele soorten die wel degelijk gezond zijn. Dit zijn granen die rijk zijn aan vezels en die daarnaast voldoende eiwit bevatten. Voorbeelden van deze granen zijn haver en quinoa. Haver zit vol oplosbare vezels, die je sneller een verzadigd gevoel geven. Zo eet je minder en krijg je dus minder calorieën binnen. Wees wel alert op bewerkte granen, zoals bloem. Ook zijn er misleidende etiketten waarop ‘volkoren granen’ staat, terwijl het product vol ongezonde stoffen zit. Als je een koolhydraatarm dieet volgt, wil je misschien alle granen vermijden. Eet je niet koolhydraatarm, dan is er niets mis met het eten van gezonde granen.

Fruit

De meeste experts zijn het erover eens: fruit is gezond. Fruit bevat bovendien stoffen die je kunnen helpen afvallen, zoals vezels. Vooral appels, sinaasappels en grapefruit bevatten gezonde vezels, net als kruisbessen, pruimen en bessen. Hoewel vruchten meestal veel suiker bevatten, hebben ze een lage energiedichtheid en ben je beste een tijdje aan het kauwen voordat je ze doorslikt. De vezels in fruit zorgen er bovendien voor dat de suiker niet meteen in je bloed terecht komt. Dat gaat vetopslag tegen. Als je op dieet bent, is het wel beter om niet meer dan één stuk fruit te eten.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om gezond en verantwoord af te vallen. Heb je nog meer gezonde afvaltips? Deel ze hieronder in de reacties!

Write A Comment