Fruit is gezond. Een voedingspatroon dat veel fruit bevat, voedt je lijf met gezonde stoffen en beschermt je tegen verschillende ziektes. Toch zijn sommige mensen bezorgd over de hoeveelheid suikers in fruit. Hoeveel fruit is goed voor je gezondheid? En kun je wel fruit eten als je wilt afvallen?

De meeste mensen weten wel dat veel vitamine C bevat. Maar wist je dat fruit ook een belangrijke bron is van kalium en foliumzuur? Daarnaast bevatten veel vruchten naast vitamine C ook andere antioxidanten, die ons lichaam beschermen tegen schadelijke invloeden van vrije radicalen. Bovendien is fruit vaak rijk aan vezels en water. Daardoor geeft fruit je meestal een vol gevoel en helpen vruchten je afvallen. De meest vullen vruchten zijn appels en citrusvruchten, zoals sinaasappelen en grapefruit.

Past fruit in een koolhydraatarm dieet?

Fruit bevat zo’n 15-30 gram koolhydraten per stuk. Als je een koolhydraatarm dieet volgt en niet meer dan 100-150 gram koolhydraten per dag binnen wil krijgen, kun je nog altijd fruit eten. Bramen, frambozen, bosbessen, kersen en aardbeien bevatten allemaal weinig koolhydraten en zijn dus uitstekende keuzes.

Is fruit veilig voor mensen met diabetes?

Fruit bevat veel suiker. Is het daarom veilig voor mensen met diabetes? Uit onderzoek blijkt dat suikers in vers fruit weinig of geen effect hebben op je bloedsuikerspiegel. Bovendien vertragen de vezels in fruit de opname van suikers, waardoor je bloedsuikerspiegel juist stabieler blijft. Ook de polyfenolen in fruit hebben dit gezonde effect. Toch laten sommige fruitsoorten je bloedsuikerspiegel wel degelijk stijgen. Heb je diabetes, check dan je bloedsuiker na het eten van fruit.

Hoeveel fruit geeft een optimale gezondheid?

Voor een goede gezondheid zou je twee tot vijf porties fruit per dag moeten eten. Dan zou je het minste kans hebben op ernstige ziektes, zoals een beroerte, kanker of hart- en vaatziekten. Hoewel uit onderzoeken niet blijkt dat het ongezond is om meer fruit te eten, lijkt het ook geen gezondheidsverhogend effect te hebben. Anders is het als je wilt afvallen. Dan kun je het beste één tot twee stuks fruit per dag aanhouden en fruitsoorten kiezen die minder koolhydraten bevatten. Denk aan grapefruit, appel, peer, abrikoos en perzik.

Kun je te veel fruit eten?

Omdat fruit veel water en vezels bevat, is het bijna onmogelijk om er veel van te eten. Na één stuk fruit zit je vaak wel vol. Mocht je toch twintig porties fruit per dag eten, dan heeft dit geen negatief effect op je gezondheid. Alleen op je gewicht. Om je lijf en daarmee je gewicht in balans te brengen en te houden, is het vooral belangrijk om gevarieerd te eten. Zorg dus vooral dat fruit een onderdeel is van een uitgebalanceerd dieet.

Heeft dit artikel je meer duidelijkheid gegeven over hoeveel fruit per dag gezond is? Laat het weten door hieronder je reactie achter te laten.

Liefs,

Annemiek

Write A Comment