In 2011 begon ik voor het eerst met hardlopen. Echter was ik na een paar weekjes er alweer klaar mee en nu heb ik eindelijk afgelopen november weer de motivatie gevonden om te beginnen. Vroeger was mijn voornaamste reden om ermee af te vallen, maar dat is nu wel anders (ook al mag er nog steeds wat van af). Mijn doelen en de reden waarom ik weer ben begonnen met hardlopen, lees je hier. Ik begon met het programma Start To Run en dit adviseer ik ook iedereen aan die wil beginnen met hardlopen! 

Conditie

De reden waarom ik ben begonnen met hardlopen is om mijn conditie te verbeteren. Ik merkte de afgelopen jaren dat mijn conditie echt achteruit is gegaan. Voorheen rende ik makkelijk een paar trappen op zonder aan de beademing te moeten, nu lijkt het alsof ik drie jaar moet bijkomen als ik een sprintje heb getrokken om de trein te redden. Afvallen was ook een main key, maar joh, die hoop heb ik al opgegeven dat ik ooit nog iets zou afvallen. Ik hou gewoon van eten en zolang je maar beweegt ernaast, dat is het belangrijkst.

Hoe het gaat

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat het echt super goed gaat. Toen ik 7 jaar geleden begon met Start To Run had ik sommige lessen 2 keer moeten doen omdat deze mij niet lukte. Ik zit nu in week 7 (10 weken in totaal) en ik heb pas één keer een les opnieuw te moeten doen. Dit kwam ook deels door mijn schoenen. Toen ik begon met rennen had ik Nike runners van 2 jaar geleden. Ik merkte dat de bodem er al helemaal uit was, waardoor ik geen goede demping had. Doordat ik door bleef rennen, merkte ik dat mijn schenen en hielen echt pijn deden. Ze bleven pijn doen, zelfs als ik een aantal dagen rust had genomen. Toen ik plotseling met een les bezig was, merkte ik dat het zo pijnlijk aan voelde dat ik beter kon stoppen. Ik wil geen blessure oplopen.

Verslavend

Momenteel heb ik even een stop-week. Dit heb ik even voor mezelf ingelast, omdat ik op een punt kwam dat ik niet meer kon rennen omdat mijn schenen té pijnlijk aanvoelde. Zelfs als ik loop doet het zeer. Ik las op internet dat als je dat had, beter even kon stoppen met rennen om blessures te voorkomen, vandaar dat ik het nu even laat rusten. Ze doen nog steeds zeer als ik weer even een stuk moet lopen. Ik heb nu ook betere schoenen gekocht, namelijk echte ASICS hardloop schoenen. Ik heb er al een aantal keer op gerend en wat merk ik een verschil! Helaas waren mijn schenen nog niet helemaal ‘geheeld’. Ik merk ook dat ik het rennen mis. Elke keer als ik een hardloper voorbij zie gaan, krijg ik weer zin om te gaan! Ook verheug ik me erop als ik maandag weer ga beginnen.

Afgevallen

Oeps. Ik heb me in december echt lekker laten gaan qua eten! En ik moet zeggen… Ik ben niks bijgekomen, maar ook niet afgevallen. Zelfs tijdens de drukke feestdagen ben ik gewoon netjes 3 keer per week gaan hardlopen. Dat heeft dus wel degelijk invloed op je gewicht als je het mij vraagt. Toen ik op de weegschaal stond in januari, dacht ik dat de schade niet meer te redden was. Het verbaasde me dan ook dat ik nog steeds hetzelfde woog vóór de december maand! Nu probeer ik op mijn eten te letten en dus wél iets af te vallen door middel van het hardlopen.

Doel met hardlopen

Ik zou graag eens een marathon willen mee doen. Ik weet dat ik na 7 weken hardlopen daar nog lang niet aan toe ben, maar ik wil er graag naartoe werken. Over 3 weken ben ik klaar om 5 km te rennen en daarna wil ik aan mijn snelheid gaan werken. Ik ‘jog’ nu nog als het ware, zodat ik de tijd wel gewoon haal. Daarna wil ik aan de 10 km beginnen van de Start To Run en hopelijk ben ik dan (zeker) over 1 jaar klaar om mee te doen met een marathon en een mooie tijd neer te zetten! Tot nu toe vind ik het een heerlijke ontspanning en ren ik liever dan dat ik een uur in de sportschool sta om me heen te kijken. Zo kom je lekker buiten en geniet je van de buitenlucht en de dingen om je heen!

Doen jullie ook aan hardlopen? Zo ja, hoevaak doe jij het per week?

Liefs,

Rowena

1 Comment

  1. Hardlopen heb ik ooit gedaan voor mijn conditie maar na het eerste poging vond ik het niet meer leuk… Ik werd moe….
    Maar ik probeer dagelijks wandeling te doen… Dat houdt in : Gewone kleren en schoen en lopen richting stad of rond het groen in mijn buurt…Zo word ik minder moe en heb sociale contacten (mensen die ik dan tegenkom) heb meer uitzicht en zie veel meer wat er om me heen gebeurt… Ik zweet natuurlijk veel minder dan en het is gewoonweg leuker vind ik…

    Groeten…

Write A Comment