Als je op Google intypt om af te vallen, zul je overladen worden door E-books of andere betaalde middelen. Het punt is: als je wilt afvallen, moet je niet gaan diëten, maar je levenswijze simpelweg aanpassen. In negen weken tijd ben ik bijna 6 kilo afgevallen en vandaag deel ik hoe ik dat gedaan heb. Welke diëten zijn nu succesvol en welke niet?

Ik kan helaas niet zeggen dat ik een geheim middel heb. Of een wonder. Nee. Ik heb in die negen weken echt gestruggled om te zoeken wat bij me past. Toen ik de knop wilde omschakelen om af te vallen, leerde ik de methode van JuicePlus kennen. Via een oude vriendin begon ik ermee en dat kostte mij € 166,75 elke maand, vier maanden lang. In dat pakket zaten repen, shakes en groente- en fruit capsules. Het waren echte maaltijdvervangers en de capsules zorgden ervoor dat je genoeg vitamientjes binnenkreeg. Ik heb dit een paar weken nauwkeurig volgehouden. Ik merkte dat ik na 1,5 week al 2 kilo kwijt was. Succesvol was het wel. Maar, het volhouden is het tweede. Ik merkte aan mezelf dat het mijn hongersnood in de avond niet stopte en ik daarom toch ging snaaien.

Intermittent fasting

Overigens gebruik ik de shakes iets minder en gebruik ik vaker een reep als maaltijdvervanger. Ben je nieuwsgierig geworden naar deze methode en zou je graag meer informatie willen? Neem dan even een bezoekje aan hun website. Het is namelijk een long story. Toen ik merkte dat ik niet meer afviel, begon ik met Intermittent Fasting. Het is eigenlijk géén dieet, maar een levenswijze. Je vast bijvoorbeeld 16 uur en eet maar 8 uurtjes. Ik at overdag tussen 12.00 en 20.00 uur. Hierdoor kreeg ik minder calorieën binnen. Al moet ik zeggen dat ik dit twee weken volgehouden heb. Jean-luc en ik gaan elke week uit eten, en dat doen wij nooit voor 20.00 uur. Al moet ik zeggen dat je pas resultaat ziet na drie weken vasten. Veel sporters gebruiken deze methode om vet te verliezen. Ik was er nog niets mee afgevallen na twee weken, misschien een halve kilo. Ik stopte niet met snoepen of ongezond eten, dat misschien de tegenvaller was.

21 day challenge

De afgelopen twee weken had ik mijn 21 days challenge. 21 dagen niet snoepen. Wauw, wat ben ik hiermee veel afgevallen. Maar liefst 2,1 kilo in 10 dagen tijd. Al moet ik ook zeggen dat ik dit (helaas) geen 21 dagen volgehouden heb, en ik weer begon met ongezond eten en snoepen. Ik ben sinds een week geleden ook weer begonnen met werken in een schoenenwinkel (heel veel beweging, dus!) en heb ik weer een fiets die ik nu dagelijks gebruik. Ik merk ook dat ik veel ben bijgekomen sinds ik een auto onder mijn kont heb. Vroeger deed ik letterlijk alles met de fiets en nu ging ik bij wijze van spreken nog met de auto als ik een straat verder moest zijn. Dus ik krijg nu ook veel meer beweging.

Eten bijhouden

Eten doe ik gewoon. Ik wil mezelf niet ‘straffen’. Ik kan dus geen dag zonder eten. Wel heb ik, sinds ik ben begonnen met afvallen, een app waar ik dagelijks mijn calorieën bijhoudt. Mijn streefgewicht in de app is 64,1 kilo. Dat betekent dat ik dus dagelijks maar 1400 calorieën binnen mag krijgen. Helaas ga ik er nog steeds overheen, maar door dit dagelijks bij te houden weet ik wel wat ik eet en ga ik er ook bewust mee om. Als ik bijvoorbeeld de ene dag ver boven de calorieën zit, zorg ik ervoor dat ik de andere dagen er weer onder zit. Dit is voor mij echt heel handig. Ik gebruik de app Food. Hiermee kun je ook je eten scannen, dus je kunt het zo precies mogelijk loggen iedere dag. Ik ben helemaal obsessed geraakt met calorieën tellen. Maar niet in de zin van dat ik die 1400 wil hebben, maar zodat ik weet wat ik binnenkrijg. Ben ik dan bijvoorbeeld een kilo bijgekomen? Dan kijk ik even terug en zie ik waar het zit: pizza, friet en ijs gegeten de afgelopen drie dagen. Oeps.

Afgevallen

Ik ben van 86,6 naar 81 kilo gegaan binnen negen weken tijd. Zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen, ben ik best teleurgesteld. Maar goed, ik snoep nog wel en eet zo nu en dan ook wat ongezond. Ik denk dat het ook succesvoller is om langzaam af te vallen dan jezelf in één keer alles te verbieden, waardoor je meer vreetbuien krijgt.

Ik volg nu nog steeds JuicePlus en gebruik hun producten nog steeds als vervangende maaltijd. Verder houd ik dus mijn calorieën bij en beweeg ik weer voldoende. Ik werk nu 20-30 uur per week bij een schoenenwinkel in de zomer. Dit baantje heb ik juist aangenomen om weer in beweging te komen. Aangezien mijn blog mijn bedrijfje is, zit ik bijna elke dag thuis achter de laptop. Ik werd er soms zó lui van dat ik ook geen zin had om te sporten. Nu heb ik na een dag werken voldoende beweging gehad — ik sta namelijk 7 á 8 uur lang inclusief veel trappen lopen — én fiets ik naar mijn werk heen en terug.

Heb jij een van deze methodes gebruikt om af te vallen? Zo nee, wat hielp jou om af te vallen of ken jij een succesvolle methode?

1 Comment

  1. Hoi Rowena, ten eerste wil ik je even zeggen dat je zo goed bezig bent met je blog! Ik zou je graag wat tips willen geven voor afvallen. Het is niet nodig om je calorieen intake te verminderen- het is juist belangrijk dat je genoeg brandstof binnen krijgt, je hebt die energie nodig. Het enige wat je moet doen is bepaalde dingen uit je dieet laten en een aantal toevoegen. Je lichaam gebruikt koolhydraten als brandstof, dit zijn natuurlijke suikers die essentieel zijn voor je lichaam- deze worden zelden omgezet in vet. Eet dus genoeg koolhydraten! Rijst, pasta, fruit, groente, bonen etc. Laat dierlijke vetten en dierlijke producten links liggen. Zuivel is ontzettend slecht in grote hoeveelheden, net zoals vlees. Zuivelproducten zoals melk zijn voor kalven die van een klein kalf in een korte tijd ontzettend veel moeten groeien om een grote koe te worden. Als je melk drinkt probeer eens amandelmelk of een andere plantaardige “melk”. Als je van yoghurt of kwark houdt en dit liever niet wil schrappen van je dieet ga dan voor een variant waar weinig tot geen vetten in zitten. Eet het ook niet te vaak. Hetzelfde geldt voor vlees. Je eiwitten haal je makkelijk uit linzen, bonen, en groente- elke dag vlees eten zorgt ervoor dat je teveel eiwitten en teveel verzadigde vetten binnen krijgt die je lichaam niet nodig heeft. Als je niet zonder vlees kan en liever niet voor een vegetarisch dieet wilt gaan probeer dan een aantal dagen per week geen vlees te eten, en als je vlees eet ga dan voor goede kwaliteit kip of kalkoen. Bewegen is natuurlijk ook essentieel, en wat ik hier uit lees beweeg je al aardig wat op je werk. Je hoeft geen maaltijdvervangers of iets dergelijks te gebruiken. Eten is essentieel, je moet alleen weten wat jouw lichaam nodig heeft- veel koolhydraten, weinig vetten. Heel veel succes!

Write A Comment